Stage Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Boris Bal - WaarBenJij.nu Stage Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Boris Bal - WaarBenJij.nu

Stage Suriname

Door: Boris Bal

Blijf op de hoogte en volg Boris

01 September 2019 | Suriname, Paramaribo

Beste lezer,

Welkom in mijn blog! Hierin kun je alles lezen over mijn ervaring van mijn stage in Suriname. Ik zal een wekelijkse update geven.

WEEK 1 (26 aug- 1 sept)
Na een vlucht van 9 uur en 15 minuten kwam ik aan in Suriname op het internationale vliegtuig. Het was een klap in mijn gezicht toen ik uit het vliegtuig stapte (plusminus 20:00 uur) en het nog gewoon 26 graden was. Het is vanaf het vliegveld nog een uurtje rijden en ik werd netjes opgehaald door iemand van stagehuisvestingsuriname, het bedrijf waar ik mijn huis van huur. Ik merkte meteen een groot verschil met Nederland. Het verkeer rijdt hier namelijk links. Wat me ook opviel is dat veel Surinamers 's avonds nog buiten zijn. Na wat SRD (surinaamse dollars) gepind te hebben en wat ontibijt bij een supermarkt gehaald te hebben kwam ik aan bij mijn huis. Ik had het geluk dat er al stagiares in het huis waren, ik zou niet graag helemaal alleen hebben gezeten. De volgende dag ben ik door het centrum gaan wandelen met mijn huisgenoot en heb ik wat bezienswaardigheden bekeken, zoals bijvoorbeeld Fort Zeelandia. In de loop van de dagen begon ik steeds meer te wennen aan het Surinaamse leven. Hier is een stuk minder stress dan in Nederland, het eten is heeeel lekker (ze eten 'smiddags vaak al warm, denk aan roti nasi/bami oid) en het is er, in de droge tijd, lekker weer. dinsdag 27 augustus ben ik gaan ziplinen met twee huisgenoten. Dit was bij parabello, een mooi afgelegen plekje met veel natuur. Om er nog een schepje bovenop te doen hebben we meteen daarna een trip geboekt. We zijn van donderdag tot en met zondag in de jungle geweest. Het was een lange reis, 4 uur met een busje en vervolgens nog 3 uur in een houten bootje. Vrijdag zijn we naar de voltzberg gelopen, echt een aanrader als je een beetje van lopen houdt. Het is namelijk 8.4 kilometer heen en terug lopen en gedeeltelijk klimmen. Zaterdag zijn we naar de moedervallen gelopen. Dit is een stroomversnelling in de Suriname rivier. Ook hebben we hier veel in gezwommen. Op zondag was het helaas alweer voorbij en hebben we een zware rit terug gehad. Ik was gelukkig uitgeput en kon optijd slapen om me klaar te maken voor de eerste stageweek.

WEEK 2 (2 SEPT-8 SEPT)

Deze week was het tijd voor de eerste stageweek. Ik vond het spannend, omdat ik niet precies wist waar het was en wat ik kon verwachten. Gelukkig werd ik goed ontvangen en was iedereen heel vriendelijk. Dag 1 was vooral een dag voor kennismaking. Ik kreeg een rondleiding en heb me aan iedereen voorgesteld. De rest van de week mocht ik vooral meekijken en meehelpen met analisten. Het centraal laboratorium is geaccrediteerd aan ISO 17025 en ISO 15189. Hierdoor is het belangrijk dat de analisten goed zijn opgeleid. Om er zeker van te zijn dat ik dat ook ben moest ik dit laten zien door wat technieken uit te voeren. Wat me opviel is dat veel apparaten stuk zijn.CLS is een bedrijf van de overheid, waardoor het erg moet letten op zijn uitgaven. Hierdoor worden apparaten niet zo snel gerepareerd en worden er niet zo snel chemicalien besteld. Zelfs simpele chemicalien zoals methanol moeten worden geimporteerd, wardoor de leveringstijd erg lang is. Dit is aan de ene kant erg vervelend, omdat je niet voor de makkelikste weg kan gaan. Maar hierdoor leer je wel veel en leer je ook om op een andere manier na te denken over een probleem. Deze week werd mij duidelijk wat voor project ik kan gaan doen. In verband met geheimhoudingsplicht kan ik hier niet veel over zeggen. Bij ons bedrijf komen vel mensen (te) laat. Officieel begint de dienst om 07:00 uur, maar er komen er veel een half uur of een uur later. Dit betekent voor hun dan wel dat ze ook langer door moeten werken. Vrijdag moest Nederland tegen Duitsland, dit ben ik met mijn huisgenoten plus aanhang in 't vat gaan kijken. Zaterdag stond een leuke dag voor de boeg, er was een meet en greet met alle stagiares bij overbridge, een leuk plaatsje waar werd gezwommen gegeten maar vooral eel gedronken ;) na twee lange dagen en korte nachten was het zondag gelukkig een rustdag. Het enige wat ik die dag heb gedaan is naar de voetbalwedstrijd van het nationale team van Suriname gekeken. dit was erg gezellig, en ze hadden met 6-0 gewonnen van Nicaragua.

WEEK 3 (9 SEPT-15 SEPT)
Deze week ben ik op het lab vooral bezig geweest met het project op de HPLC. We gaan volgende week woensdag met het bedrijf op trip naat blakka watra! Woensdagavond hebben we gevoetbald met een paar stagiares en medewerkers van SUforYou. Dit ging er (te) fanatiek aan toe! Vrijdagavond stond er een tripje naar peperpot gepland. Peperpot i een voormalige plantage. Je kan er veel dieren spotten. We hebben slangen, kikkers, uilen, een luiaard en wat aapjes gezien!. Zaterdag overdag was een rustige dag. Na lekker te hebben gesport was het 's avonds tijd voor een festival, copacabana! Dit festival was zeer geslaagd. De muziek was leuk, de drankjes lekker en er hing een leuke sfeer. Zondag was dan ook echt even een rustdag. 's middags gingen we met ons huis en een ander huis dolfijnen spotten in de suriname rivier. We hebben er een heleboel gezien, maar ze waren helaas niet speels. Kortom, een drukke, maar wel een hele leuke week.

WEEK 4 (16 SEPT-22-SEPT)
Op het lab hebben we het onderzoek naar vitamine C afgerond. woensdag zijn we naar blaka watra geweest met het bedrijf. Dit was heel gezellig. Iedereen nam hapjes en drankjes mee en we hebben gezwommen in he 'zwarte' water. De volgende dag zijn we verder gegaan met en nieuw onderzoek, namelijk aflatoxinebepaling, ook met HPLC. Op vrijdag heb ik geholpen met een ammoniumbepaling. In het weekend was het natuurlijk weer tijd om uit te gaan. Zaterdag en zondag heb ik overdag gezwommen bij Torarica,. Dit is een hotel. Ons eigen zwembad is namelijk te vies en te groen, dit wordt hopelijk van de week geregeld. Zondag was het overigens eerst tijd voor de kraker PSV-AJAX bij 't vat. Jammer genoeg kwam PSV niet verder dan 1-1. Volgende week krijg ik mijn projectdefenitie en kan ik eindelijk gaan beginnen met het projectplan.

WEEK 5 (23-29 SEPT)
Ik merk dat ik steeds meer kan doen op het lab. Deze week heb ik onder andere aflatoxine in graan bepaald op de HPLC, brix meting en pH meting in verschillende monsters. Verder heb ik veel tijd besteed aan het maken van mijn projectplan. Vrijdag had ik een verlofdag, omdat het tijd was om op trip te gaan. Ik ben (met 50 andere stagiares) naar Bigi Pan geweest. Bigi Pan is het grootste moeras van Suriname. Er leven meer dan 200 vogelsoorten. Na eeen tocht van 4 uur kwamen we aan. We sliepen in een lodge midden in het moeras. Vervolgens zijn we vogels gaan spotten, en 's avonds kaaimannen. De volgende dag namen we een modderbad en zijn we door gegaan naar nieuw nickerie. Zaterdagavond was het namelijk tijd voor Parbo night! dit is eeen soort festival, georganiseerd door de grootste bierbrouwer van Suriname. Zondag was het weer tijd om naar huis te gaaan. We hebben nog gezwommen ergens en toen zijn we de lange tocht naar huis weer gaan maken.

WEEK 6 (30 SEPT-6 OKT)
Deze week heb ik veel tijd besteed aan het schrijven van mijn projectplan. De deadline is verschoven naar volgende week en dit is ook goed haalbaar. Ook heb ik onder andere weer Vitamine C bepaling en aflatoxinebepalingen uitgevoerd. De laatste gaf echter complicaties tijdens het meten op de HPLC. De druk ging omlaag, en de retentietijden omhoog. Mogelijk heeft er een verstopping in de kolom gezeten, dus is er flink gespoeld met eluens. Vrijdag ben ik met mijn huisgenoten op een partybus geweest. Dit is echt een aanrader! Het duurt maar een uurtje, maar het is super gezellig en de sfeer zit er meteen in. Zaterdag hebben we overdag inkopen gedaan voo het huisfeest komende vrijdag met als thema: Met je foute blouse, onder de parbo douche. Hiervoor moet een hoop geregeld worden, in verband met regeltjes. 's Avonds was het tijd voor het Heerenstraat festival. Dit is een soort cultuurfestival. De straat werd voor meerdere dagen afgezet en er waren Food kraampjes, een silent disco en een optreden van onder andere Kenny B. Zondag was dan ook weer katerdag en deze heb ik weggezwommen bij het zwembad van Torarica.

WEEK 7 (7 -13 OKT)
Deze week stond de deadline van het projectplan. Tijdens de stage heb ik hier dan ook veel tijd aan besteed. Het ging gelukkig sneller dan ik had verwacht en had hem daardoor twee dagen voor de deadline in kunnen leveren. Daardoor kon ik wederom weer mehelpen met aflatoxinebepalingen in onder andere meel. Op donderdag waren we vrij, want het was dag van de marrons! We zijn met het huis naar de palmentuin gegaan, waar werd gezongen,gegeten en gedronken. Er waren veel marrons in hun traditionele kleding (het lijkt alsof ze een soort handdoek omgewikkeld hebben). Vrijdag was het dan zo ver, het huisfeest! Na een hoop geregel en gedoe was het gelukkig een geslaagd feest. De dag erna was iets minder leuk... Gelukkig konden we uitkateren bij Jacana resort. Dit is overigens echt een aanrader! Je betaalt wel 100 SRD (12 euro), maar het water is lekker koel, er zijn watervallen waar je onder kan zitten, een bar in het zwembad en er is een soort aquarium waar je hele grote vissen kunt bekijken. Zondag waren we weer vroeg uit de veren, want we wilde naar de Javaanse markt. Hier worden allerlei groente en fruit verkocht, maar ook lekkere snacks. Vervolgens zijn we doorgegaan naar ayo beach. Dit is een plekje waar veel Surinamers in het weekend naartoe gaan om te chillen. Helaas zat het weer niet mee en heeft het veel geregend, maar het was een leuke afsluiter van de week.

WEEK 8 (14 -20 OKT)
Deze week ben ik begonnen met het project. Eerst heb ik de stageopdrachten gemaakt en afgerond, en ben ik bezig geweest met het maken van een filmpje voor in de open dag presentatie. Vervolgens begon ik aan de spectroscopie methode. Dit begon stug, omdat de methode die ik gebruik niet specifiek vermeldde welke concentraties van bepaalde oplossingen nodig waren. Ook moet er nog een geschikte monstervoorbewerking gevonden worden. Het monster is namelijk bruin. De LOD wordt volgende week bepaald. Er wordt namelijk verewacht dat deze hoger ligt dan de verwachte concentratie. Ondertussen ben ik deze week ook al deels bezig geweest met voorbereidingen voor de HPLC methode. Vrijdag had ik een verlofdag, er stond namelijk een driedaagse trip naar de brownsberg gepland! Na een gezellige rit kwamen we aan op een beeldschone plek. Na onze spullen uitgepakt te hebben zijn we naar twee watervallen gelopen. Onderweg hebben we veel dieren gespot! Drie verschillende soorten apen, vogels en nog veel meer. Ook hebben we een avondwandeling gemaakt, waarin we veel spinnen en kikkers hebben gezien. De volgende dag zijn we naar nog een andere waterval gelopen, en zijn we 'smiddags vertrokken naar Ston Island. Dit is ook een hele mooie plek waar we lekker hebben kunnen ontspannen. We hadden een Piranha gevangen en opgegeten!. Zondag was alweer de laatste dag, We hebben de zonsopgang bekeken en zijn daarna vertrokken naar Bergendal, waar we gingen ziplinen. Helaas zijn we halverwege helemaal natgeregend door een bui. Nadat iedereen een dutje had gedaan kwamen we voldaan thuis. Al met al een mooie week.

Week 9 (21-27 OKT)
Vorige week heb ik iets teveel genoten waardoor ik maandag niet fit was en dus een extra dagje heb uitgerust. De LOD en LOQ van de spectrofotometrische methode zijn bepaald. Deze liggen hoger dan de verwachte waarde, waardoor dit project tijdelijk stopgezet wordt. Er wordt nu gewerkt met HPLC, omdat deze LOD wel laag genoeg ligt. Vervolgens ben ik bezig geweest met het optimaliseren van de HPLC methode. Donderdag ben ik nog op de partybus geweest en was ik bijna nog opstap geweeest naar Havana, maar gelukkig was ik verstandig genoeg om optijd naar huis te gaan, waardoor ik vrijdagochtend weer fit aan het werk kon gaan. Ook zijn er 6! nieuwe huisgenoten aangekomen, waardoor het huis nu 19 man (en vrouw) telt. Vrijdag was het nogmaals tijd voor een partybus, en was het extra feesten want dit was de laatste avond van twee hele leuke huisgenoten. Zaterdag hebben we ze naar het vliegveld gebracht. s'avonds heb ik met twee huisgenoten gepoold bij tequila en hebben we daarna nog even shisha gerookt. Ik was moe en ben ook deze avond niet extreem laat naar bed gegaan. Zondag=rustdag, dus was het tijd om te relaxen bij Jacana.


WEEK 10 (28-3 NOV)
In deze week heb ik het filmpje afgerond en op youtube geupload. Ik zal ook de link in deze blog zetten komende week.
Deze week ben ik bezig geweest met het optimalseren van de HPLC methode. De blanco komt steeds tegelijkertijd met het monster uit de kolom. Waarschijnlijk krijgt foliumzuur te weinig retentie. Er gaat daarom met een citraatbuffer gewerkt worden. Ook kan er een gradient toevoegd worden, maar er kan maar 1 parameter per keer veranderd worden. Ook moet de monstervoorbewerking geoptimaliseerd worden. Dit wordt volgende week gedaan.

Vrijdag stond er een huisfeestje op de planning. Het thema was Halloween. het was een geslaagd feestje. Zaterdag was dan ook nodig om uit te rusten XD, want zondag ging ik op quadtour! Dit was heel gaaf, echt een aanrader! We zijn van 9 tot 6 weg geweest, en hebben ruim 4 uur op de quad gereden.

WEEK 11 (4-10 nov)
Deze week ben ik met meerdere dingen door elkaar heen bezig geweest op het lab. Aan de ene kant heb ik verder gewerkt aan het project, wat helaas nog niet heel progressief gaat. Ook heb ik geholpen bij een opdracht waarin pesticides in meel bepaald moeten worden. Ik heb gezocht naar methodes en heb verschillende methodes vergeleken. Hieruit heb ik een methode geschreven die wij gaan gebruiken. Aangezien dit een deadline heeft van een week, moet ik hier de komende dagen bij gaan helpen. DOnderdag zijn we op bedrijfsbezoek geweest bij Rudisa, de producent van More Juice, Diamond water en verschillende soorten softs. Dit was leuk om een keer te mogen zien

Donderdag ben ik ook voor het eerst naar Havana geweest. Dit is een club die pas laat gezellig wordt. Het was zeker gezellig, maar de volgende ochtend stage was er zwaar... Vrijdag ging ik wederom weer stappen, maar er was weinig te beleven in Tequila. Zaterdag ben ik naar nieuw-amsterdam geweest. Het fort was erg interessant om te zien, en we hebben er lekker geluncht. Zondag ben ik weer lekker wezen zwemmen bij Jacana met mijn huisgenoten en ben ik weer vroeg onder het wol gegaan, om me weer klaar te stomen voor een drukke stageweek.

WEEK 12 (11-17 nov)
Deze week heb ik veel gewerkt aan het onderzoek naar pesticides in meel. Dit werd gedaan met een GC-ECD. Het was een drukke week, want de deadline was op vrijdag, en er moest nog veel gebeuren. De GC was lang niet gebruikt, dus moest een tijd lang gespoeld worden. Om tijd te winnen wilde we een sequence instellen en deze 's nachts aan laten staan. Helaas gaf deze een error waardoor hij na 1 meting al is gestopt. Hierdoor heb ik deze week wat over moeten werken. Ik vond het niet erg, want het was een leuk onderzoek.

Vrijdag gingen we opstap omdat we twee jarigen hadden in het huis. Dit was een geslaagde avond. Zaterdag gingen we watertuben op de commowijne rivier. Wat was dit vet!! Wel heel vermoeiend voor je armspieren, want ze deden erg hun best om ons van de band af te gooien. Zondag was het daarom ook weer tijd om uit te rusten, ditmaal bij Torarica.

WEEK 13 (18-24 nov)

Deze week ben ik helaas veel ziek geweest. Mijn twee stagebegeleiders zijn op bezoek geweest! Verder ben ik bezig geweest met het optimaliseren van de methode op de HPLC. Zo gebruiken we nu needle wash en speoelen we de kolom na gebruik.

Vrijdagavond heb ik met mijn begeleiders een biertje gedronken bij 't vat en ben ik daarna nog met een jarige huisgenoot wat gaan drinken bij de bar ernaast. Zaterdag ben ik naar White Beach geweest en heb ik daar overnacht. Zondag was er een soort festival op de boulevard, dit was erg gezellig! Dit was mogelijk omdat we maandag vrij zijn in verband met onafhankelijkheidsdag, maar daar zal ik volgende week meer over vertellen.

WEEK 14 (25 NOV-1 DEC)
Maandag was ik vrij in verband met onafhankelijkheidsdag. Dit wordt elk jaar in een ander district gevierd. Dit jaar was het in Marowijne, in het plaatsje Moengo. Hier ben ik naartoe gegaan. Het was een mooie dag! Ik heb parachutespringers gezien, gegeten, gedronken, gedanst, maar het spectaculairste van de dag vond ik iets uit de cultuur van de Javanen: Djarang Kepang. Hierin gaan ze dansen, trekken ze speciale kleding en en raken ze in een soort trans waarin ze geesten hun lichaam laten overnemen. Ze worde bijvoorbeeld zoals apen, wolven etc. Ze hebben een kokosnoot met hun tanden gepeld en een levende kip met hun tanden geslacht en opgegeten (RAUW!!!).

De rest van de week ben k bezig geweest met onder andere vitamine C bepaling, monstervoorbewerking van mijn eigen project en aflatoxineonderzoek in pindakaas. Een productieve week op het lab.

Het weekend stond ook volgepland. Vridjdagavond ben ik met collega's gaan uiteten bij Redjo's Lounge. Daarna ging ik met mijn huisgenoten op de partybus die elke maand georganiseerd wordt. Dit eindigde wederom in stappen bij D'bar en Tequila. Zaterdag stond er een feest bij Torarica op de planning. DopeBwoy kwam vanuit nederland en maakte er een mooi feestje van. Ik vond het daarom ook nodig om zondag lekker uit te rusten en niks te doen, mezelf klaarstomen voor weer een nieuwe stageweek.

WEEK 15 (2 -8DEC)
Deze week heb ik onder andere chloridebepaling in water gedaan. Dit om mijn vaardigheden uit te breiden. Ook ben ik weer veel bezig geweest met de bepaling van aflatoxine. Er is namelijk nogsteeds geen goede monstervoorbewerking gevonden, waardoor er teveel storende stoffen op de HPLC terecht komen. Hierdoor kan er geen aflatoxine geidentificeerd worden. Ook hebben we de nieuwe directeur van BOG gezien. Ook heb ik deze week mijn visum helemaal afgerond.

In het weekend ben ik naar Palulu geweest. Dit is een resort in de buurt van Zanderij. We hebben een dobbelspel gedaan met surprises in verband met sinterklaas en daarna hebben we onder het genot van wat drankjes bij het kampvuur gezeten.

WEEK 16 (9 -15 DEC)
Deze week helaas niet veel labwerk. Ik ben onder ander met mijn verslag bezig gewest. Ook heb ik meegekeken met een vetbepaling in pinda. Dit wordt gedaan door middel van een extractie met n-hexaan.... Ook ben ik bezig geweest met het regelen van een afstudeerstage. Ik had een skypegesprek met iemand van de universiteit van Utrecht en ik mag daar misschien afstuderen! DOnderdag mocht ik een drugstest uitvoeren. Ik heb een Marquis reagens gemaakt en deze op verschillende monsters toegepast. Vrijdag was ik helaas ziek

In het weekend ben ik zaterdag naar braamspunt gegaan, een strandje aan de atlantische oceaan. Een erg leuke dag (ondanks de vele vliegen). 's Avonds ben ik naar Tequila gegaan, omdat Damaru kwam optreden). En zoals je al kan raden, zondag moest ik weer eens uitkateren en heb ik dus niet zoveel uitgevoerd.


WEEK 17 (16 -22 DEC)
Deze week heb ik onder andere aan mijn eindverslag gewerkt. Ook hebben we de HPLC kolom gespoeld, omdat deze was vervuild door de pinda en pindakaas meting. De kolom is wel schoner geworden, maar door de slechte monstervoorbewerking is deze in no time weer vuil. Verder zijn we bezig geweest met het opruimen van het lab.

In het weekend was ik op 4 daagse trip naar apiapaati, maar daar ga ik volgende week alles over vertellen!

WEEK 18 (23 -29 DEC)

Deze week was er weinig stage in verband met het tripje en de feestdagen. Als eerst zal ik wat vertellen over de apiapaati trip. Wat was deze gaaf! Ik denk dat dit wel een van de leukste trips is die ik heb gedaan. Niet alleen om de dingen die je doet, maar ook omdat we met een grote groep zijn gegaan. Het begon op zaterdag 221 december. We vertrokken om 06:00 's morgens met bussen naar atjoni. Dit was drie uur rijden, en hier moesten we overstappen op de boot, wat ook nog eens drie a vier uur reizen was. Onderweg hebben we niet 1, maar 2 anaconda's gezien. Een hiervan hebben we gevangen en een foto mee gemaakt, waarna we hem weer vrij hebben gelaten. Na een lange reis zijn we aangekomen op kumalu en hebben we lekker gegeten en 'savonds lekker gedronken. Op dag twee werd de groep in tweeen gesplitst en ben ik als eerst naar een dorp gegaan waar sommige gidsen zijn opgegroeid. Dit is heel anders leven dan in de stad. Vervolgens zijn we naar een stroomversnelling gegaan. Hier hebben we roti gegeten en zijn we in de versnelling gesprongen! Na nog even lekker gezwommen te hebben zijn we weer richting het basiskamp gegaan. Na weer heerlijk gegeten te hebben en wederom weer een drankje te hebben gedaan waren we weer klaar voor de volgende dag. Op dag drie hebben we de ananasberg beklommen! Dit is overigens geen officiele berg, gezien deze niet hoger dan 250 meter is. Vervolgens zijn we gaan watertuben bij tapa watra en hebben we in de stroomversnelling gezwommen. Voor het avondeten kwamen vrouwen uit verschillende dorpen langs om traditionele sarramacaanse dansen te laten zien aan ons. De laatste avond is goed afgesloten. De laatste dag was alweer aangebroken en de lange tocht naar huis stond weer voor de boeg. Hoe het mogelijk is weet ik niet, maar we hebben wederom weer een anaconda gespot. Eenmaal thuisgekomen was ik doodop en ben ik snel mijn bed ingedoken.

De volgende dag was het alweer kerst! We gingen gezellig met het hele huis brunchen. 's avonds stond er een huisfeest op de planning. Tweede kerstdag zijn we met het huis gaan uiteten bij Chi Min.

Vrijdag was de eerste en enige werkdag van deze week. Ik heb opnieuw foliumzuurstandaard gemaakt en wilde deze meten, maar de kolom werd niet stabiel. In het weekend had ik een feestje bij Torarica, Urban genaamd. Er kwamen bekende artiesten zoals Poke,josylvio, famke louise. Zaterdag had ik de energie niet meer om opstap te gaan en heb ik bij mensen thuis wat gedronken. Zondag heb ik thuis gezwommen en uitgerust.

WEEK 19 (30 DEC -5-JAN)
Deze week ben ik drie dagen op het lab geweest, in verband met owru Yari (Oud en nieuw). Ik heb de foliumzuurstandaarden opnieuw geinjecteerd, maar helaas ging dit niet zoals gehoopt. Het duurde in eerste instantie al erg lang voordat de HPLC stabiel werd, en de metingen die gedaan zijn waren onbetrouwbaar. In het nieuwe jaar heb ik onder andere aan het verslag gewerkt en heb ik wederom opnieuw standaarden gemeten. Ik moest een nieuwe buffer maken en heb geprobeerd de methode te optimaliseren. De 1000 ug/ml standaard leek goed te gaan, maar de 50 en 10 ug/ml waren niet te zien in het chromatogram. Volgende week ga ik hiermee verder.

Dinsdag was het oudjaar en waren we vrij. Ik ben om 11 uur naar de stad gegaan, want om 12 uur begon pagara (vuurwerkestafette). Wat was dit gaaf! heel de stad was vol met mensen en verschillende straten waren afgezet en er waren stages gebouwd. Dit duurde tot 18 uur. Vervolgens ben ik wat gaan eten en ben ik naar een huisfeest gegaan, waar we met zijn allen hebben afgeteld en vuurwerk hebben afgestoken. De volgende dag kwam ik laat mijn bed uit ;). In het weekend ben ik tweemaal opstap geweest en beide avonden waren erg leuk.

WEEK 20 (6 DEC -12-JAN)
Deze week heb ik weer veel gemeten voor het onderzoek.
De methode is geoptimaliseerd en de standaardreeks geeft na 10 minuten al resultaat. Ook heb ik het monster geinjecteerd, deze gaf echter veel te veel storing. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen, maar het mocht niet baten. Ik ga nog proberen een ander monster, zoals citroen, waar ook foliumzuur in zou moeten zitten, te onderzoeken.

Vrijdag stond ons huisfeest op de planning! Dit was een erg geslaagd feest, ondanks dat ik niet alles meer weet....
Zaterdag heb ik dan behalve alles op te ruimen niks meer gedaan. Zondag idemdito, lekker gechilld thuis met mijn huisgenoten.

WEEK 20 (13 DEC -19-JAN)
Deze week was helaas niet zo spannend op het lab. Ik ben klaar met meten, en ben vooral bezig met het schrijven van het eindverslag. Wel heb ik nog de LOD/LOQ berekend en heb ik meegekeken met een stikstofbepaling. Dit was leuk, want ik had zoiets nog nooit gezien of geleerd. Het werkt met een digester en vervolgens een titratie.

Donderdag ben ik weer een keer in Havana geweest. Het was opzich wel gezellig, maar de volgende dag was erg zwaar... Vrijdag ben ik naar tequila gegaan, maar het was erg rustig dus ben optijd naar huis gegaan. Zaterdag ben ik naar readytax geweest om souvenirs te kopen. En 's avonds wederom weer tequila. Zondag had ik echt een rustdag nodig en deze heb ik gespendeerd bij Jacana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Boris

4e jaars student, momenteel op stage in Paramaribo, Suriname

Actief sinds 05 Sept. 2019
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 432

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2019 - 08 Februari 2020

Stage in Suriname

Landen bezocht: